generee generee
1103
BLOG

Karta rowerowa - moje trzy grosze.

generee generee Społeczeństwo Obserwuj notkę 40

Zaznajomiłem się raportem Komendy Głównej Policji* opracowanym w 2015 r., dotyczącym wypadków drogowych w Polsce w 2014 r.

Poniżej kilka istotnych danych jakie można w tym obszernym opracowaniu znaleźć oraz kilka wniosków z tego płynących. Również wskazanie tego czego nie można znaleźć, a jest bardzo istotne. Być może istnieje równie szczegółowe opracowanie dotyczące 2015 r. – niestety nie dotarłem do niego.

Jeśli chodzi o dane to:

  1. Rowerzyści są czwartą z kolei grupa uczestników ruchu drogowego powodującą wypadki. Pierwszą stanowią kierujący samochodami osobowymi – 22.036; drugą piesi – 3.050; trzecią -  kierujący samochodami ciężarowymi – 1.850 wypadków. I wreszcie czwarta: rowerzyści – 1.786 wypadków.
  2. Procentowo wygląda to odpowiednio: 63%, 8,7%, 5,3% i 5,1%
  3. Liczba wypadków z udziałem rowerzystów wyniosła 4.850. Zginęło w nich 292 osoby, z czego 286 osób stanowili sami rowerzyści. W wypadkach spowodowanych przez rowerzystów zginęło 146 osób.
  4. Liczba wypadków z udziałem rowerzystów na obszarze zabudowanym - 4.175 (150 ofiar), na niezabudowanym – 675 (142 ofiary).
  5. Liczba wypadków z udziałem pieszych wyniosła 9.106. Zginęło w nich 1.127 osób, z czego 1.116 osób stanowili sami piesi. W wypadkach spowodowanych przez pieszych zginęło 565 osób.
  6. Liczba wypadków z udziałem pieszych na obszarze zabudowanym – 8.153 (735 ofiar), na niezabudowanym – 953 (381 ofiar).

Tyle dane. Co z nich wynika? Ano m.in. to:

- rowerzyści powodują 1,71 (blisko dwukrotnie) razy mniej wypadków niż piesi;

- rowerzyści częściej są ofiarami wypadków niż sprawcami - 1,72 razy częściej (blisko dwukrotnie),

- prawie co 17. wypadek z udziałem rowerzysty, a co 12. wypadek  spowodowany przez rowerzystę kończy się śmiercią - przy czym rowerzyści stanowią 98% ofiar wypadków z ich udziałem,

- poza obszarem zabudowanym rowerzyści giną blisko 6 razy częściej niż na obszarze zabudowanym,

- piesi częściej są ofiarami wypadków niż sprawcami; 1,99 razy częściej - czyli dwukrotnie,

- co 8. wypadek z udziałem pieszych, a co 5. spowodowany przez pieszego kończy się śmiercią – przy czym piesi stanowią 99% ofiar wypadków z ich udziałem,

- poza obszarem zabudowanym rowerzyści giną blisko 4,5 razy częściej niż na obszarze zabudowanym.

Kilka słów ode mnie. Jeśli dobrze rozumiem powyższe dane, to rowerzyści nie odbiegają radykalnie od pieszych jeżeli chodzi o powodowanie wypadków – to nie jest jakaś specjalna grupa podwyższonego ryzyka. Rowerzyści, podobnie jak piesi, zdecydowanie częściej nie są sprawcami wypadków, w których biorą udział. Do tego stanowią 98% ofiar śmiertelnych takich wypadków. Ergo: rowerzyści są grupą poszkodowaną w ruchu drogowym.

I nie rozumiem w związku z tym nagonki jaka została na nich urządzona, czego zwieńczeniem ma być opracowanie i wdrożenie jakiegoś obowiązkowego dokumentu. Zwłaszcza (i to jest najważniejsze), że do tej pory nikt nie przedstawił żadnych danych, mówiących jaki procent sprawców wypadków stanowią rowerzyści nie posiadający żadnych uprawnień do kierowania jakimikolwiek pojazdami. I jak ten procent ma się do procentu obywateli nie posiadających żadnych takich uprawnień. Brak takich danych to wg mnie brak zdefiniowania i zdiagnozowania problemu.

To czysta kpina z obywateli.

generee

*  KOMENDA GŁÓWNA POLICJI, BIURO PREWENCJI I RUCHU DROGOWEGO, WYDZIAŁ RUCHU DROGOWEGO: „Wpadki drogowe w Polsce w 2014 roku”. Warszawa, 2015.

Opracowanie: Elżbieta SYMON – Wydział Ruchu Drogowego Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji

Akceptował: mł. insp. Leszek JANKOWSKI – Zastępca Dyrektora Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji

generee
O mnie generee

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo